Saturday, February 20, 2010

Lima cara syukuri nikmat




Sekiranya kita dapat sesuatu yang di kurniakan oLeh Allah kita haruslah bersyukur segala nikmat yang diberi.....pada kali ni kita tgok bagaimana bentuk syukur yang kita harus lakukan.....

terdapat 5 cara mensyukuri nikmat iaitu :-

Pertama: Yakinlah segala nikmat itu datang daripada Allah.

Kedua: Apabila kita mendapat pujian kerana sesuatu kelebihan, pulangkan kepada Pemberinya iaitu Allah. Kalau kita cerdik, ucap saja 'alhamdulillah' (segala puji bagi Allah) kerana yang memberi otak dan kecerdikan ialah Allah.

Ketiga: Terima kasih pada orang yang menjadikan penyebab nikmat. Bila cerdik kena syukur juga pada orang yang membantu kita cerdik seperti guru dan ibu ayah.

Keempat: Jadikan segala nikmat diperoleh sebagai jalan mendekatkan diri kepada Allah.

Jika kita mendapat anak misalnya, cara bersyukur ialah didik anak betul-betul hingga menjadi orang berguna pada agama, bangsa dan negara. Mereka yang menjadi guru dan mempunyai ilmu patut berkhidmat dengan ikhlas untuk umat.

Kelima: Ceritakan nikmat anugerah Allah itu kepada orang lain. Memperlihatkan sebahagian nikmat adalah termasuk dalam erti kata syukur. Tetapi dalam bab ini, kita mesti berhati-hati, kerana dibimbangi mengundang riya'.

Dengan itu, kita perlu la sentiasa mensyukuri nikmat yang Allah berikan supaya kita tidak lupa segala yang dikurniakan adalah dari ALLAH..

No comments:

Post a Comment